zaterdag 23 januari 2021

Van de regen in de drup

Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je denkt 'even' een klusje in huis te doen. En dat zodra je eraan begint geen klusje blijkt te zijn maar eerder een project. En dat je bij jezelf denkt 'was ik maar op de bank blijven zitten' of beter nog 'was ik maar in bed blijven liggen'.

Vandaag had ik zo'n klusje. Ik dacht 'even' de muren in de garage verder te witten. Aan dit klusje was ik midden vorig jaar begonnen en ik vond het op deze rustig lockdown zaterdag wel eens tijd om het af te maken.

Wat blijkt; de volgende clichés zijn allemaal waar:

  • Haastige spoed is zelden goed;
  • Bezint eer ge begint;
  • Een goed begin is het halve werk.
Nadat ik mezelf na 3 aflevering van The Last Kingdom van de bank had losgeweekt, begon ik vol goede moed aan mijn klusje. 

Oké, eerst 'even' opruimen. De schone was opvouwen en naar de slaapkamer, het wasrek en de strijkplank opbergen waar ze thuishoren, fitnesstoestellen en andere klusattributen aan de kant. Hoppa, daar ging het eerste half uur.


En dan spullen bij elkaar zoeken. Oeps, ik heb alle klusattributen vóór de kast met schilderspullen gezet..... Na dat probleem op te hebben gelost, wilde ik het huishoudtrapje pakken. Maar die staat in de tuinkamer, waar ik al tig keer naar op en neer ben gelopen. Dan maar de grote Altrex trap. O nee toch niet, er staat spullen voor en de trap is te zwaar om er zo overheen te tillen. 

Eenmaal in de tuinkamer om het huistrapje te pakken, meld ik vriendlief 'waarom was ik hier ook al weer aan begonnen'. Zijn reactie 'omdat het breien niet helemaal lekker ging'. Ah oké, dank je wel voor de herinnering.

Zo, nu heb ik alle spullen bij elkaar. Ik heb mijn zuurstokroze overall aan en nu kan ik echt beginnen. Was het maar waar...... Ik probeer de roller in de verfbak door de verf te rollen. Roller te breed of verfbak te smal. Dan maar opzetten met de blokkwast en uitrollen met de roller zodat het er niet al te streperig uit ziet. 


Nu had ik ooit gehoord dat je de roller het beste van te voren nat kunt maken, omdat deze de verf dan minder absorbeert. Van wie de tip komt, weet ik niet meer. Alleen ik doe het nooit weer. Ik dacht de roller na het natmaken genoeg uitgeknepen te hebben. Maar bij het uitrollen van de met de kwast opgezette verf werd het een groot waterballet en werd de verf dusdanig verdund dat er van dekking geen sprake meer was.


Afin, de aanhouder wint zeggen ze. Dus na de roller zo goed als droog te hebben gerold, leek het toch te gaan lukken. De latex kwam een soort van egaal op de muur en op een paar schoonheidsfoutjes na ziet het er best acceptabel uit.

Maar latex op brengen met een blokkwast blijkt niet mijn sterkste kant. Bij het opbrengen van de verf op de muur, druk je (ik) ook een deel verf omhoog de kwast in. En deze raakt op enig moment dusdanig verzadigd dat er aan alle kanten klodders afvallen - goed dat ik mijn overall had aangetrokken -. 

En of dit nog niet genoeg was, de garage is zo veel groter dan ik ook deze keer weer dacht. Dus ik krijg het niet in een dag af. Maar al met al ben ik erg blij met de nieuwe frisse look van de garage en gelukkig is er morgen weer een dag.

1 opmerking: