maandag 17 juni 2019

Eerste oogst

Het moestuinseizoen is al weer een tijdje geleden begonnen. Eind maart ben ik begonnen met zaaien. De afgelopen drie weken heb ik voor het eerst kunnen oogsten. 

Normaliter zou de sla het eerste te oogsten zijn. Waar het niet dat de slakken zich te goed hebben gedaan aan de verse ontkiemde zaadjes en ik niks had om te planten. 

Nu waren de aardbeien drie weken geleden als eerste. Mooie rode zomerkoninkjes - puur gegeten -  die vol zijn van smaak en absoluut geen suiker nodig hebben. Drie oogsten later zijn de planten nu helaas grotendeels leeg. Ik hoop echt op een tweede bloei.




Gisteren waren de radijsjes aan beurt. Voor velen van jullie zullen ze er op het eerste oog uitzien als onkruid. Pas als je ze uit de grond trekt, zie je ze in hun volle glorie. Sommige waren al zo ver doorgeschoten dat ze verhout waren. Gelukkig had ik leuke hoeveelheid goede radijsjes over.

Radijsjes rauw gegeten als snack of klein gesneden in de salade kent iedereen. Maar ik wilde iets anders proberen. Op Pinterest kwam ik een recept tegen van geroosterde radijsjes met miso (gefermenteerde sojabonen) boter. Zowel het blad als de knollen worden geroosterd waarna de miso boter zorgt voor een heerlijke hartige en romige coating over de radijsjes. 


Ik denk dat ik binnenkort maar weer wat radijsjes ga zaaien, want het recept is voor herhaling vatbaar.

1 opmerking: