vrijdag 15 juli 2016

Middagje struinen in de natuur

Afgelopen voorjaar was ik bezig om uit te zoeken welke groenten en kruiden ik dit jaar in mijn kasje op ging kweken. Een van de planten die ik had uitgezocht was kamille. Om te kijken of het mogelijk was om daar zelf kruidenthee van te maken.

Dit blijkt zo goed te gaan dat ik ben gaan kijken welke planten of kruiden je nog meer kunt gebruiken om thee van te maken. Er blijkt een groot scala aan planten in de Nederlandse bermen, weilanden en bossen te groeien waar je mee aan de slag kunt als je zelf thee wil maken.

Ik heb niet gekeken waar de planten of kruiden allemaal voor dienen. Als je internet mag geloven, hebben veel planten geneeskrachtige eigenschappen. Alleen weet ik niet of ik daar in geloof.

Gistermiddag was het mooi weer, had ik nog niks in de planning en ben ik gewapend met een aantal bakken en een snoeischaar op pad gegaan om kamille (het groeit ook in het wild), duizendblad, klaver en paarse korenbloemen te zoeken.


                         
Bijna 7 km en 2 uur later was ik blij verrast met de geoogste hoeveelheid bloemen. Nu een kwestie van drogen zodat ze langer houdbaar blijven. Om vervolgens te gaan kijken welke bloemen lekker smaken en welke niet.




1 opmerking: